SCHEMA TRATAMENTE FITOSANITARE - SPECIILE SAMBUROASE (CAIS, PIERSIC, NECTARIN, MIGDAL, PRUN, CIRES, VISIN)

Acestea sunt tratamente fitosanitare pe care le-am primit de la o pepinieră autorizată, în toamna anului 2012.
TABELUL de față este cu SCOP ORIENTATIV.
Aplicând toate stropirile, pe care le veți vedea în cele două scheme de tratamente, sunt convins că nu se mai pune problema să mănânci fructe, ci soluții și prafuri DAR fiind profil pepinieristic probabil aceasta este procedura STANDARD pentru a nu risca falimentul din cauza infestării cu boli a pomilor.
Așadar vă recomand să vă inspirați din aceste tabele și să efectuați doar stropirile esențiale pentru pomii dumneavoastră fiindcă sănătatea este mai presus de toate.
Grădini și livezi curate vă doresc!

Editare ulterioară a postării, azi 3 mai 2016.
1. Am scos din tabel produsele ale căror omologări nu mai sunt în vigoare.
2. Am pus link-uri în denumirile produselor indicate în tabel pentru ca oricine să aibă acces rapid la descrierea și la indicațiile produsului.

De avut în vedere:
- REMANENȚA produsului în funcție de SPECIA POMICOLĂ căreia îi este aplicat tratamentul.
Folosirea insecticidelor și fungicidelor sistemice cu precădere în prima parte a intrării în vegetație și în faza de creșteri vegetative puternice, când sunt multe ploi, pentru ca mai apoi, începând cu formarea și dezvoltarea fructelor, să se aibă în vedere insecticidele și fungicidele de contact.
- Pentru a veni în sprijinul ideii de mai sus, cu insecticide și fungicide de sistemice și de contact, le voi enumera pe o parte dintre ele:
* Fungicide sistemice:
Score, Topsin, Chorus, Curzate Manox, Shavit.
*Insecticide sistemice:
Mavrik, Calypso, Actara.
* Fungicide de contact:
Dithane, Merpan.
- Atenție la timpul de pauză recomandat pentru fungicidul BRAVO 500SC, în cazul piersicului, care este de 60 de zile! Deci, din momentul stropirii, abia peste două luni este recomandat a se mânca fructele.

Repet ceea ce am scris și inițial, în noiembrie 2013, când am publicat acest tabel: scopul este pur orientativ.  
Fiecare este dator să învețe să recunoască simptomele bolilor și ale dăunătorilor plus factorii care favorizează apariția lor și să aplice tratamentele în cunoștință de cauză. Nu vă bazați pe un tabel sau altul. Informați-vă, inspirați-vă și aplicați în funcție de situația din teren. Dacă acționați după ureche, la fel vor fi și rezultatele.
Succes și sănătate!

SCHEMA TRATAMENTE FITOSANITARE
PENTRU SPECIILE SÂMBUROASE
(CAIS, PIERSIC, NECTARIN, MIGDAL, PRUN, CIREȘ, VIȘIN)


Nr. crt.
Fenofaza vegetativa
Produsul fitosanitar
Concentratia recomandata
Boli si Daunatori
Observatii
1.
Repaus vegetativ

(15-28 februarie)

Confidor Oil 
sau
Emerite Oil

1,5 %

1 %
Paduchii testosi (Paduchele din San Jose), oua de afide, acarieni etc.
Tratamentul se executa in ferestrele iernii, cand tempereatura este peste 5 0 C.
2.
Umflarea mugurilor
(1-10 martie)


1 %
Ciuruirea bacteriana si micotica, monilioze, deformarea frunzelor si fainare (la piersic), antracnoza (la cais),
oua  de acarieni
Se executa atunci cand vremea permite: nu bate vintul, fara precipitatii, temperatura pozitiva.
3.
Desmugurit (aparitia primei flori)

(15-30 martie)
      Bravo 500SC
0,05 %
0,15%
0,02 %

Ciuruirea bacteriana si micotica, monilioze, deformarea frunzelor si fainare (la piersic), antracnoza(la cais), oua  de acarieni
Se executa atunci cand vremea permite: nu bate vintul, fara precipitatii, temperatura pozitiva.
4.
La scuturarea petalelor (peste 50% din flori sau scuturat)

(10-20 aprilie)


  0,1 %

0,02 %

0,03 %


Ciuruirea bacteriana si micotica, monilioze, deformarea frunzelor si fainare(la piersic) si viermele fructelor (G1T1), minatoare, defoliatoare etc.
Se executa atunci cand vremea permite: nu bate vintul, fara precipitatii, temperatura pozitiva.
5.
La caderea corolei
(cand se vad fructuletele formate)
(1-10 mai)


0,25  %
0,02  %
Ciuruirea bacteriana si micotica, monilioze, deformarea frunzelor si fainare (la piersic), antracnoza (la cais), moliile si viermele fructelor (G1T1-3),
defoliatoare, minatoare etc.
Se executa atunci cand vremea permite: nu bate vintul, fara precipitatii.
6.
La cca. 10-14 zile de la tratamentul
Nr. 5



0.1 %
Ciuruirea bacteriana si micotica, monilioze, deformarea frunzelor si fainare (la piersic) antracnoza (la cais), 
Se executa pe timp insorit, dar temperatura sa nu depaseasca 25 0 C.
7.
La cca. 14 zile de la tratamentul Nr.6
0.25 %
0.03 %
0.04 %
Idem  tratamentul 6 + Paduchele din San Jose  (G1T1-2), acarieni (PED+3-5 forme mobile).
Se executa pe timp insorit, dar temperatura sa nu depaseasca 25 0 C.
8.
Inainte de recoltat
 (fructe in pirga)



0.1 %
0.01 %

Monilioze (fructe)
Se executa pe timp insorit, dar temperatura sa nu depaseasca 25 0 C.
9.
Dupa taierile de vara
(in verde-luna august)



0,5 %

Idem tratamentul 7.
Se executa pe timp insorit, dar temperatura sa nu depaseasca 25 0 C.
10
Dupa caderea frunzelor
(toamna octombrie-noiembrie)


3 %
Ciuruirea bacteriana si micotica, monilioze, deformarea frunzelor si fainare (la piersic), antracnoza (la cais), oua  de acarieni
Se executa atunci cand vremea permite: nu bate vintul, fara precipitatii, temperatura pozitiva.

Comentarii

  1. Salut,

    O să faci toate stropirile din tabel, sau mai sari din ele?

    Catalin

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Salut, Cătălin.
      În niciun caz. :))
      Anul acesta am făcut doar trei stropiri cu soluții din tabel. Cu insecticid și fungicid.
      Probabil, dacă făceam toate stropirile din tabel, nu pierdeam unii pomișori dar prefer să fie curați decât frumoși, aspectuoși dar otrăviți.
      În rest am stropit perii, atacați de foc bacterian, cu streptomiciă (strevital). Am o mare bănuială că perii au venit din pepinieră cu boala. Pe unii i-am pierdut (erau plantați în toamna lui 2012), iar pe alții i-am salvat. Până când? Nu știu. Voi vedea.
      În această toamnă am completat golurile rămase în urma plantării de anul trecut.

      Ștergere
  2. Buna ziua,

    Am si eu 1 ha de livada de pruni, doar de 2 saptamani.
    Intrebarea mea este: sunt necesare toate tratamentele?
    Ce tret costa fiecare tratament pentru livada mea?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bună,

      Nu sunt necesare toate tratamentele. Eu mă străduiesc să identific ce insecte, păianjeni și alte gâze am prin grădină și prin zonă și învăț cât mai multe despre boli și despre dăunători. În acest fel reușesc să merg pe un număr minim de stropiri, iar cu timpul să le reduc și pe acestea.
      Am făcut stropirile de iarnă, cu zeamă bordeleză, ulei horticol și am dat cu un insecticid (calypso) care nu afectează albinele și alte gâze. Am folosit și Topsin (fungicid) pentru a limita problemele din perioadele ploioase. Cam la asta se rezumă stropirile pe care le fac eu.

      Cât despre întrebarea despre prețul tratamentelor pentru o anumită livadă, este imposibil de dat un asemenea răspuns. Depinde câți pomi ai, cât de mare este coroana, cât de des este frunzișul. Deci, .... .
      Scuze că răspunsul vine atât de târziu dar chiar nu am văzut comentariul până în acest moment!
      Numai bine, multă sănătate și pomi cu roade curate și bogate!

      Ștergere
  3. Buna ziua, am un raspuns si-o rezolvare pentru intrebarea pusa de Anonim referitor la intretinerea unei plantatii/livezi pomicole. Astept sa ma contactati 0765405601 sau mariusvalentin_pauna@yahoo.com

    RăspundețiȘtergere
  4. la multi ani si recolte sanatoase
    j.vrincianu

    RăspundețiȘtergere
  5. Un site interesant despre agricultura bio este http://www.constientizarerurala.ro/agricultura-ecologica/23-tratament-ecologic-daunatori

    RăspundețiȘtergere
  6. buna ziua,as avea si eu o intrebare :daca stropesc acum cu Confidor le afecteaza cu ceva pt ca au toti muguri si trebuia stropiti cam de o luna.Va multumesc

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bună!
      Nu mă hazardez la un răspuns pentru că nu știu în ce stadiu sunt mugurii. Încercați să vă orientați după tabel pentru a vă da seama dacă în stadiul în care sunt pomii la dvs ar mai corespunde o asemenea stropire.
      Cu plăcere și scuze că răspund cu întârziere dar am foarte mult de lucru și intru rar pe aici!
      Numai bine!

      Ștergere
  7. eu am stropit anti moniloza si dupa 10 zile pentru muguri mia spus vanzatoarea e renumit magazinu in constanta cam toti il stiu cam ar trebui sa incepi sa stropesti

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu nu m-aș baza pe sfaturile vânzătorilor. Sau nu exclusiv.
      Este atât de multă informație pe internet, în cărți, pe forumuri, încât dacă ne punem pe studiat puțin este imposibil să nu aflăm răspunsurile de care avem nevoie pentru a avea pomi așa cum ni-i dorim.
      Numai bine și multă sănătate!

      Ștergere
  8. Va doresc la toti multa sanatate si sarbatori fericite.Imi place sa va citesc comentariile,eu deocamdata ma abtin,sunt doar la prima interventie dar promit ca voi reveni.
    S-auzim numai de bine!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulțumesc!
      Scrie fără rețineri pentru că așa învățăm. Unii de la alții.
      Eu mă consult cu prieteni, citesc, experimentez, învăț cât mai mult. Deci, curaj!
      Numai bine!

      Ștergere
  9. Buna ziua ! Mar interesa : toate tratamentele ar trebui date sau doar unul din fiecare rubrica ?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bună ziua!
      Un mic sfat (eu așa fac): când cauți un răspuns și găsești un articol. De multe ori vei găsi multe soluții la probleme citind comentariile aferente. Cineva mai sus a întrebat exact acest lucru.
      Am postat tabelul pentru a fi de folos celor care vor să se orienteze, să-și facă o idee despre cum lucrează cei din pepiniere și din livezile mari. Eu l-am primit în anul 2012 dar nu l-am urmat pas cu pas niciodată. Am selectat ce mi-a trebuit în funcție de problema întâlnită.
      Uite, de exemplu, în acest sfârșit de săptămână, am efectuat o stropire cocktail cu insecticid, fungicid și îngrîșământ foliar chiar dacă la unii pomi abia încep să li se deschidă mugurii.
      Am observat pe mai mulți peri că furnicile au început să patruleze puternic. Asta înseamnă că pregătesc terenul pentru afide, iar în momentul în care mugurii se deschid sunt pe poziție la ronțăit.
      Astfel că am folosit Calypso, ca insecticid, pentru că nu afectează albinele. Ca fungicid am folosit Score + Bravo, iar ca îngrășământ foliar am folosit Nutri Leaf.
      Sper să îți fie de folos.
      Voi repeta această stropire și în următoarele trei sâmbete. Asta nu înseamnă că zic să faci ca și mine, ci doar îți împărtășesc ce am făcut pentru a te putea ghida să adaptezi la ceea ce ai tu nevoie.
      Numai bine și multă sănătate!

      Ștergere
    2. Mulțumesc frumos pentru sfat. Am printat schemele dumneavoastră. Sper sa îmi fie de folos!
      Va doresc multa sănătate și sa auzim de bine !

      Ștergere
    3. Cu plăcere!
      Multă sănătate și putere de muncă!

      Ștergere
  10. Buna ziua,
    Am un nectarin si am vazut pe unele fructe niste pete albe ,cred ca este fainare,mentionez ca unele fructe au inceput sa se inroseasca,mai pot interveni cu ceva?
    Va multumesc,

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bună ziua,
      Îmi cer scuze pentru răspunsul care vine atât de târziu însă am luat o pauză de câteva luni de pe aici şi de pe site-urile de socializare.
      Problema cu care v-ați confruntat arată aşa?
      http://www.statiuneabaneasa.ro/plante/boli.php?id=35
      Eu personal nu aş mai face stropiri când fructele ajung în stadiul descris de către Dvs.
      Ce rămâne bine, iar ce nu... asta este. La anul.
      Ideea este ca tratamentele să se facă înainte ca fructele să ia proporții fiindcă scopul este să ne producem fructe sănătoase.
      Sper că ați trecut cu bine peste moment.
      Multă sănătate şi putere de muncă!

      Ștergere
    2. Interesant si la obiect felicitari ! Informatii utile.

      Ștergere
  11. cand putem incepe stropirile daca in primavara am infiintat plantatia de pruni ,(SILVIA)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Din ceea ce mi-ați scris se înțelege că nu ați efectuat nicio stropire. Corect?
      Mă bucur pentru că pomii Dvs. nu au fost defoliați de către dăunători şi au trecut cu bine peste acest an problematic dpdv al secetei.
      Este foarte indicat să nu ratați stropirile de iarnă, iar eu v-aş recomanda o muşuroire care să protejeze punctul de altoire în fața gerului.
      În primăvară e indicat să îi protejați cu un insecticid ce nu afectează albinele, cu un îngrăşământ foliar şi cu un fungicid mai ales dacă veți avea parte de multă umezeală.
      Câți pruni ați plantat mai exact? Doar Silvia?
      Multă sănătate şi putere de muncă!

      Ștergere
  12. da nu am stropit am plantat silvia si centenar DAR ALTA ESTE PROBLEMA pe timpul toamnei au aparut petete bulbucate rosi pe frunze ce sa fac

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mai mult ca sigur că este vorba despre pătarea roșie a frunzelor de prun (Blumeriella jaapii).
      Un produs foarte bun în acest sens este SYLLIT 400 SC.
      Eu personal nu l-am folosit dar am un prieten care este încântat de rezultatele pe care le-a avut cu acest produs.

      Ștergere
  13. Dacă mă poate ajuta cineva acuma în 7 martie 2016 îmi poate spune cineva cu ce fel să stropesc pomi am caise piersici pruni dacă puteți sa mi spuneți ce fel ce soluție ar fi cea mai buna

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Din păcate eu nu am mai avut timp să intru pe blog...
      Stropirea se face în funcție de stadiul în care se află pomii, iar acest aspect este influențat direct de zona în care sunteți, în funcție de climat, temperatură...

      Ștergere
  14. Buna am si io o intrebare cu ce produse sa faci un persic daca a facut basicarea frunzelor

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Prima varantă: Score (fungicid sistemic), combinat cu Bravo (fungicid de contact). Atenție la Bravo pentru că timpul de pauză de la aplicare până la recoltare este de 60 de zile.
      Topsin (fungicid sistemic), combinat cu Dithane (fungicid de contact).
      Luați în calcul și stropirea de iarnă, cu zeamă bordeleză. Are și ea legătură tot cu această problemă.
      Mult succes și sănătate!

      Ștergere

Trimiteți un comentariu

Chiar dacă vei considera că nu ai nimic de spus, dacă tot ai trecut pe aici, poți scrie măcar două cuvinte de „ziua bună”. :)

Postări populare